Aleja Marszałkowska

Strona projektu przekształcenia ulicy Marszałkowskiej w wielkomiejską aleję, autorstwa stowarzyszenia Forum Rozwoju Warszawy

Komunikacja


Najbardziej miastotwórczym rozwiązaniem są stare, dobre skrzyżowania „na krzyż” i przejścia dla pieszych na poziomie 0. Kto chce jechać samochodem, musi postać na światłach.
Budapeszt, Andrassy ut.
Fot. Tomasz Sikorski

Duża szerokość ulicy handlowej nie oznacza budowy autostrady przez miasto. Torowisko tramwajowe i 2 pasy ruchu w każdą stronę wystarczają aż nadto. Budapeszt, Erzesbet Korut.
Fot: Attila Terbocs under GMDL
Link: http://hu.wikipedia.org/wiki/Erzs%C3%A9bet_k%C3%B6r%C3%BAt

Najwięcej miejsca poświęca się chodnikom. To tu koncentruje się życie. Projekt FRW zakłada przeznaczenie 32 metrów (ponad połowę szerokości ulicy) dla ruchu pieszego.
Amsterdam, Damrak.
Fot: AMS.

A jeżeli szerokość ulicy jest niewielka – w ogóle usuwa się z niej ruch kołowy. Funkcję transportu publicznego doskonale spełnia tramwaj. Takie rozwiązanie FRW planuje na wąskim odcinku ul. Marszałkowskiej (od Placu Unii Lubelskiej do Placu Konstytucji).
Amsterdam, Leidsestraat.
Fot. AMS

W nowoczesnych miastach europejskich dąży się do ułatwienia życia rowerzystom. Uspokojenie ruchu na ulicy gwarantuje wzrost atrakcyjności dwóch kółek, zwłaszcza w sezonie letnim.
Monachium, Maximilianstrasse
Fot: FotoVero84 under Creative Commons
Link: http://farm4.static.flickr.com/3034/2686211290_ec21cc4288.jpg?v=0